Dwars door de Dolomieten
Een hele mooie en nieuwe fietsvakantie Dwars door de Dolomieten. U gaat op deze tweeweekse kampeervakantie een hele reeks aan klassieke beklimmingen uit de Giro d’ Italia doen.
Nieuwe reis door Oostenrijk en Italië
100 - 140 km per dag. 1700 – 3500 hm per dag. Middelgebergte. Voor de sterkere fietser.
Een hele mooie en nieuwe fietsvakantie Dwars door de Dolomieten. U gaat op deze tweeweekse kampeervakantie een hele reeks aan klassieke beklimmingen uit de Giro d’ Italia doen.
Naast de Stelvio, Gavia en Mortirolo staan ook de prachtige cols in het echte Dolomieten rondje Pordoi, Campolongo, Gardena en Sella op het programma. Maar dat is niet alles, ook minder bekende beklimmingen als de Fedaia, de Passo de Giau, de Falzareggo en zelfs Tre Cime de Lavaredo zijn in deze tour opgenomen. Deze reis is een must voor iedere renner die zich eens twee weken lang helemaal wil uitleven en Dwars door de Dolomieten wil fietsen!
Na aankomst op de camping in Pfunds bij Nauders kunt u uitrusten van de busreis en u mentaal voorbereiden op het klimwerk dat komend gaat de komende week. Voor wie wil is er de mogelijkheid vast wat in te fietsen, bijvoorbeeld op de Kaunertaler Gletscherstrasse die naar 2750 meter gaat. Deze rit gaat gelijk het hooggebergte in en kunt u zo gek maken als u zelf wilt want het is heen en weer dezelfde weg. Maximaal 110 km en 2130 hm. Iets minder ambitieus is de klim naar Samnaun (40 km/1325 hm).
Vanuit Oostenrijk fietst u door Italië naar Zwitserland: drie landen op één dag. Allereerst staat de gestaag stijgende Reschenpas (1507 m) op het programma. Na de pas bent u in Italië en rijdt u langs een prachtige route met hier en daar een dorpje door het berglandschap. Daarna daalt u af naar Mals en vervolgt u de route via Taufers en de Zwitserse grens naar het einddoel van vandaag het plaatsje Santa Maria in het Val Mustair. Uiteraard kunt u de etappe uitbreiden met de klim naar Samnaun. Totaal 1570 hoogtemeters.
Kort maar hevig is de samenvatting van deze tweede etappe. Allereerst gaat u klimmen naar de Passo dell’Umbrail (2501 m) In 12 kilometer gaat het 1126 meter omhoog met een gemiddelde van 8,6%, een zwaar ontbijt dus! Hierna volgt een heerlijke afdaling langs de zuidhelling van de Stelvio tot in Bormio waarna er nog 2 beklimmingen volgen tot het fraaie dal van Livigno. U fietst achtereenvolgens over de Passo del Foscagno (2291 meter), een 24 kilometer lange gestage klim van 4,5% gemiddeld met als maximum 9%. Na de korte afdaling volgt een klim van 3 kilometer aan 6 tot 7% naar de Passo d’Eira op 2210. Als toetje volgt de lekker gestage afdaling naar het echte outdoor drop Ligivno. De camping ligt fraai in het brede dal. Totaal 2285 hoogtemeters.
Als eerste staat vandaag de lekker gestage klim naar de Forcola di Livigno (2315 m) op het programma. In 14 kilometer stijgt u 514 meter en de percentages liggen rond de 3,5&. Een lekker begin. Een korte afdaling brengt u bij de afslag naar de Berninapas (2328 m). Hoewel het de verkeerde kant op is lijkt het ons dat u deze col ook wilt afstrepen en dus gaat de route hier weer omhoog. Na 3 kilometer en bijna 300 hoogtemeters verder staat u bovenop de Berninapas. Hier draait u weer om en volgt een geweldige afdaling wel 33 kilometer via Posciavo aan het gelijknamige meer naar Tirano in het dal. En dan gaat het natuurlijk weer omhoog. Een kort maar hevige klim voert u over de Valico di Trivigno (1178 m) en verder over een glooiende weg door het dal naar Temú bij Ponte di Legno. Totaal 2340 hoogtemeters.
We rijden het dal weer in en bij Monno starten we de klim naar de Passo del Mortirolo (1857 m). Niet vanaf de steilste kant maar toch 10 kilometer klimmen met een gemiddelde stijging van rond de 9% met uitschieters boven de 15%. We dalen af richting het dal van Bormio. Mocht u toch aandrang hebben de steilste klim naar de Mortirolo te doen dan hoeft u alleen onderaan weer links af te slaan naar Mazzo en daar beginnen aan de 12 kilometer lange klassieke klim (11% gemiddeld, uitschieters naar 20%, 1313 hoogtemeters). In de straten van Bormio begint u met de klassieke beklimming van de noordkant van de Gavia (2621 m) De klim is 25,4 km waarbij u 142 hoogtemeters overwint. Het stijgingspercentage is gemiddeld 5,6 % met uitschieters naar wel 13%. Het venijn zit in het midden van de klim, na de Riffugio Berni vlakt de klim wat af. En dat alles in een schitterend berglandschap. De afdaling naar Ponte di Legno is steil en over smalle onoverzichtelijke wegen dus doe het rustig aan. Totaal 3185 hoogtemeters.
Via de grote weg over de Passo del Tonale (1883 m) stijgt u over 15 kilometer 750 meter. Hierna gaat het vele kilometers licht dalend tot laagste punt bij Lago di Santa Giustina, waarna u weer langzaam klimt tot de Passo della Mendola (1363 m). Hier ligt de taalgrens en als u afdaalt naar het meer bent in nog in Italië maar men spreekt hier in Zuid Tirol meer Duits en het lijkt ook meer op Oostenrijk. Het meer waar we kamperen gaat onder de naam Kalternsee of Lago di Caldaro. Totaal 1930 hoogtemeters.
We gaan nu echt de klassieke Dolomieten in en dat begint met een ruim 20 kilometer lange klim naar de hoogvlakte rond Nova Ponente/Deutschhofen. Hier staan verschillende korte beklimmingen en afdalingen op het programma. Na het laagste punt Birchabruck klimt de weg serieus 6 kilometer lang verder naar de Karerpas / Passo di Costalunga (1752 m) waarna we weer echt in Italië zijn en afdalen via Pozza di Passa naar Canazei. Totaal 3015 hoogtemeters.
De Sella Ronde! Een klassiek rondje rond het zeer fotogenieke Sella massief. We beginnen met de Passo di Sella (2244 m, 11 km, 797 hm, gemiddeld 7,2 %), daarna een korte afdaling naar Plan de Gralba en omhoog naar de Passo di Gardena (2121 m, 5 km, 300 hm, gemiddeld 4%). De tweede helft begint in Corvara met de beklimming van de Passo di Campolongo (1875 m, 5 km, 350 m, gemiddeld 6%) en daarna volgt vanuit Arabba de Passo Pordoi (2239 m, 9 km, 650 hm, gemiddeld 7%). De afdaling naar Canazei is uiteraard je toetje van de dag. Een geweldige dag fietsen rond het iconische Sella massief! Totaal 2045 hoogtemeters.
Na het spektakel van gisteren doen we er vandaag misschien nog wel een schepje bovenop. Er moeten 2 prachtige maar minder bekende cols bedwongen worden. Onbekend is onbemind maar na vandaag zult u deze cols in uw hart sluiten. U beklimt de Passo di Fedaia (2057 m, 13 km, 621 hm, 4,6 % gemiddeld) van de makkelijke kant en daalt dan steil af naar Caprile. Dan volgt het klapstuk van de dag de Passo di Giau (2236 m, 16 km, 1261 hm, 7,9 % gemiddeld en uitschieters naar 13%). Heel mooi, prachtig, maar wel een loeder dat u niet snel gaat vergeten. Geniet ervan en pas op in de steile afdaling naar Cortina d’Ampezzo. Totaal 1980 hoogtemeters.
Na alle inspanningen van de afgelopen dagen kunt u er voor kiezen om eens een dag echt uit te rusten in deze mondaine wintersportplaats. Voor de echte bikkels hebben we de beklimming van de Tre Cime de Lavaredo (2357 m) uitgewerkt. De aanloop tot Misurina gaat over de Passo Tre Croci (1805 m, 8 km, 579 hm, 7,3 % gemiddeld). Na Misurina komt er eerste 4 kilometer vals plat tot licht stijgend terrein met 1 km aan 9-13% waarna het echt steilewandrijden wordt met de laatste 4 kilometer met percentages rond de 13% met uitschieters rond de 16%. Het uitzicht van het Riffugio Auronzo is verbluffend. De terugreis is via dezelfde weg. Totaal 2000 hoogtemeters.
We hebben vandaag een typische overgangsetappe omdat we een lange afstand te overbruggen hebben. Er hoeft maar 1 echte pasweg gereden te worden, de Passo di Valparola (2192 m, 17 km, 993 hm, 5,8 % gemiddeld). Na deze pas daalt u heerlijk en lang, wel 40 kilometer af naar Bruneck. Vanaf Bruneck volgen we de bewegwijzerde fietsroute door het Pustertal en later de fietsroute langs de Brennerpasweg tot in Sterzing en onze camping in Gasteig. Totaal 2030 hoogtemeters.
Vandaag schotelen we u weer eerst een lange beklimming voor en daarna een gestage klim over een bewegwijzerde fietsroute door het dal van Merano naar Prado aan de voet van de Stelvio. De eerste hobbel is de Passo di Monte Giovo oftwel de Jaufenpass (2099 m, 18 km, 1157 hm, gemiddeld 6,5%). Hiernaar is het lekker lang afdalen naar Merano. Vanaf hier is het nog ongeveer 50 kilometer heel licht stijgend en ook vals plat langs de rivier de Adige omhoog naar Prad. Totaal 1995 hoogtemeters.
We bewaren het mooiste voor het laatst. De Passo dello Stelvio is een van die klassiekers die iedere renner een keer gedaan moet hebben. Vandaag is het uw beurt. In Prato allo Stelvio begin de klassieke klim naar de Passo dello Stelvio (2757 m, 25 km, 1846 hm, 7,4% gemiddeld). Eerst tot Trafoi grotendeels door het bos met stijgingspercentages tussen de 4 en maximaal 8%. Na Trafoi ziet u de beroemde muur met haarspeldbochten opdoemen en gaan de percentages omhoog naar gemiddeld tussen de 8 en 10% per kilometer. En dat vele kilometers lang tot aan de top. Het uitzicht achterom het dal in is echter adembenemend. Na 7 kilometer afdalen gaat u via de “meeneemcol” (een col die je meeneemt in de afdaling..) Passo de Umbrail (2501 m) terug naar Santa Maria en dan via Mustair en Glurns weer terug naar Prad. Totaal 1985 hoogtemeters.
Om terug te komen naar Nauders moet nog een keer een pas oversteken. Via de Retschenpass rijdt u Oostenrijk weer binnen en na een kort rit langs de uitgezette fietspaden rijdt u naar de camping bij Pfunds (Nauders). Totaal 1040 hoogtemeters.
Na het ontbijt eindigt uw fietsvakantie. De deelnemers die reizen met de fietsbus kunnen er nog een leuke dag van maken voor de bus ’s avonds vertrekt naar Nederland.
Samnaunrondrit, 53 km.
Vanuit Nauders daalt u af richting de rivier de Inn. Bij de Kajetansbrücke steekt u de rivier over om aan de overzijde te klimmen naar Spiss (1500 m). Na een korte afdaling klimt u in Zwitserland naar Samnaun. Na 25 km. een prima locatie voor een koffie- of lunchstop. Vanuit Samnaun daalt u weer richting Spissermühle, waarvandaan de route vlak langs de Oostenrijks-Zwitserse grens loopt. De route daalt overwegend met hier en daar een klimmetje. Regelmatig rijdt u door een tunnel. Bij het dorpje Martina begint u aan de laatste klim over de Martinsbrück naar Nauders.
Deze reis wordt op dit moment niet aangeboden.
Inbegrepen
Bij te boeken
Niet inbegrepen
Fietsbus
De reis incl. fietsbus duurt 17 dagen. De fietsbus vertrekt op vrijdag vanuit Nederland en komt op zaterdag aan in Nauders. Terug vertrekt u op zaterdagavond en komt u op zondag aan in Nederland. De reistijd vanaf Maastricht naar Nauders bedraagt ongeveer 11,5 uur, de bus zal rond 09.30 in Nauders aankomen. Bij aankomst op de bestemming zal de reisbegeleiding u opwachten en zal er een ontbijt voor u klaarstaan.
Heenreis
vrijdag
zaterdag
Terugreis
zaterdag
zondag
Eigen vervoer
Komt u met eigen vervoer, dan wordt u zaterdag in de loop van de dag verwacht op de camping in Nauders. U treft daar de reisbegeleiders en de overige deelnemers.
De route vanaf Utrecht naar Nauders is ongeveer 900 km.
De campings waar u gedurende de reis op verblijft zijn eenvoudig, maar voorzien in de basisbehoefte. De sanitairgebouwen zijn eenvoudig, maar goed onderhouden. Op de meeste campings is een zwembad aanwezig waar u een verfrissende duik kunt nemen na een fietstocht.
De eigen fiets
Een goede fiets is onontbeerlijk voor een geslaagde fietsvakantie. Kijk uw fiets voor vertrek uit Nederland grondig na. Let vooral op de conditie van banden, remmen en versnellingen. Verder adviseren wij u een (kabel)fietsslot en een reparatiesetje met reservebinnenband, fietspompje en multitool mee te nemen.
Reservemateriaal
Gereedschap en reservemateriaal zijn in de begeleidersbus aanwezig. In de grotere plaatsen tijdens de reis zijn fietsenmakers.
Kleding
Tijdens het fietsen is het aan te bevelen om een goed zittend fietsshirt te dragen dat transpiratievocht snel opneemt en afvoert. Een winddicht jack is prettig in de afdaling en ook extra warme fietskleding kan goed van pas komen. Het weer kan snel omslaan in deze regio en terwijl het beneden in het dal terrasjesweer is, kan het op de top ijzig koud of mistig zijn. Één of meerdere fietsbroeken en -shirts zijn aan te bevelen, evenals een trui voor ’s avonds, een wind/regenjack en hoofdbescherming (helm). Verder: een tasje voor onderweg, fietsverlichting (voor eventuele tunnels), een zonnebril en een fototoestel. Cycletours houdt zich aanbevolen voor goede foto’s voor de website.
Wij raden het ten zeerste aan om een helm te dragen tijdens het fietsen.
Zwemkleding
In verschillende landen stellen campings/hotels soms specifieke eisen aan de zwemkleding. Deze voorwaarden zijn opgesteld om de hygiëne te bevorderen. In Frankrijk is het bijvoorbeeld vaak niet toegestaan om met shorts aan gebruik te maken van het zwembad op de camping. Op Italiaanse campings komt het voor dat het verplicht is om een badmuts te dragen bij het zwemmen (ook voor heren).
Reisbegeleiding
Bij deze reis gaan er twee Cycletours begeleiders mee. Hij/zij zorgen voor etappe-informatie, de boodschappen, verzorging onderweg, technische assistentie en materiaalservice en bagagevervoer.
Technische assistentie en hulp onderweg
Op deze reis gaat een gecombineerde bagage/servicewagen mee. U zult onze begeleiders meestal in de loop van de dag op de route zien. Zij kunnen u, als dat nodig is, hulp verlenen. De begeleider is technisch goed op de hoogte en kan u helpen bij reparaties onderweg of op de etappeplaats. Mocht u later in de tocht absoluut niet verder kunnen en is de begeleider al voorbij, dan kunt u de begeleider bellen en wordt u opgehaald.
Eten en drinken
Er gaat een complete mobiele keuken inclusief borden en bestek mee. De begeleider doet inkopen voor ontbijt, lunch en diner. Gedurende de reis helpt u gemiddeld twee à drie keer de Cycletours kok met het voorbereiden van de maaltijden (ontbijt en diner). Na het eten wordt er natuurlijk nog geholpen met de afwas.
Op alle dagen wordt er gekookt, op één dag na, op die dag is er voor de begeleiding een moment van rust. Voorts is het mogelijk om zelf een lunchpakket te maken. Bij de maaltijden is er ook wijn, water en/of frisdrank, koffie en thee. Onze koks proberen zoveel mogelijk rekening te houden met diëten en allergieën. Houdt u wel rekening met de beperkingen van kamperen en koken voor een grote groep. Wij verzoeken u vriendelijk eventuele diëten en allergieën bij boeking door te geven en na te vragen of Cycletours aan uw wensen kan voldoen.
De kosten voor de maaltijden zijn niet inbegrepen in de reissom. Ter plaatse betaalt u ca. € 14,- per persoon per dag. U kunt er tijdens de reis ook voor kiezen om uit eten te gaan of zelf te koken. U dient dan wel uw eigen kookgerei mee te nemen.
Bagagevervoer
Dit houdt in: het vervoer van uw bagage van etappeplaats naar etappeplaats. De bagage gaat mee in de bagageauto. Er geldt een bagagelimiet van 15 kg per persoon. Verpak uw spullen bij voorkeur in een sporttas of rugzak zonder buitenframe. De beperkte bagageruimte in de begeleidingsauto maakt meer bagage niet mogelijk. Op uw fiets vervoert u slechts uzelf en eventueel een lunchpakketje, regenjack, fototoestel en andere spullen voor onderweg. Cycletours houdt zich aanbevolen voor goede foto’s.
Routebeschrijving
U ontvangt de routebeschrijvingen en GPS tracks ongeveer 10 dagen voor aanvang van de reis.
Er geldt een bagagelimiet van 20 kg per persoon inclusief tent. Verpak uw spullen bij voorkeur in een sporttas of rugzak zonder buitenframe.
Naast de georganiseerde reizen biedt Cycletours al jaren een fietsbusprogramma voor diegenen die alleen vervoer inclusief fiets zoeken. Een fietsbus is een Royal Class touring car met een fietsaanhanger. In de fietsbus zijn 36 zitplaatsen. In de aanhanger is plaats voor 36 fietsen, 2 tandems en 2 fietskarren. Op deze website treft u de busschema’s, de prijzen en de data aan van de bussen naar meer dan 20 bestemmingen in Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Slovenië, Spanje en Zweden.
Lees verder...
Bij de meeste van onze groepsreizen kunt u kiezen of u met de fietsbus naar de start van de reis gaat of dat u met eigen vervoer gaat. Fietsvakanties die beginnen op een andere plek dan waar ze eindigen is de fietsbus inbegrepen.
De fietsbus biedt het voordeel dat u met uw eigen fiets vanuit Nederland naar het begin van uw fietsvakantie wordt gebracht. De fietsbus stopt bij de startcamping of het starthotel. U vertrekt een dag eerder uit Nederland dan de start van de reis. Dit is op vrijdag als uw reis op zaterdag begint en op maandag als uw reis op dinsdag begint. U reist zorgeloos, veilig en milieuvriendelijk.
Met eigen vervoer betekent dat u kiest om geen gebruik te maken van de door ons aangeboden heen- en terugreis. U zorgt zelf dat u op de startplaats van de reis komt. De reisleiding verwacht u dan vanaf circa 15.00 op de plaats van bestemming. Het parkeren van een auto is altijd voor eigen risico en eigen kosten.