Fietsvakantie Noordelijke Alpen

Noordelijke Alpen

Alpen cols Frankrijk, Zwitserland en Italië

Vanaf
Samenvatting
  • 15 dagen 17 dagen met de fietsbus
  • Gem. 100 km per dag met gem. 2500 hoogtemeters
  • Start Duingt
  • Finish Duingt
Hoogtepunten
  • 3 Alpencols per dag
  • Fietsen door 3 landen
  • Bosrijke omgeving van de Noordelijke Alpen
  • Minder bekende en rustigere bergen uit de Tour
Kenmerken
  • Renners
  • Groepsreis
  • Kamperen
  • Fietsniveau 7

    100 - 140 km per dag. 1700 – 3500 hm per dag. Middel- en hooggebergte met meerdere cols per dag. Voor de "sterke" fietser.

Fiets de Noordelijke Alpen

Tijdens deze Fietsvakantie Frankrijk Zwitserland & Italië Noordelijke Alpen door het noordelijke deel van de Franse Alpen beklimt u gemiddeld 3 cols per dag met een afstand van ongeveer 100 kilometer per dag. De route gaat onder anderen over de Joux Plane, Mont de Chat, Mont Revard, Col de la Colombiére, Cormet de Roselend, Col de l’Iseran en de Grand- en Petit Bernard. Behalve cols in de Franse Alpen zullen ook passen in het Zwitserse en Italiaanse hooggebergte bedwongen moeten worden. U rijdt veelal in een bosrijke omgeving met schitterende uitzichten over het ruige berglandschap. Een fietsvakantie voor wie niet op een colletje meer of minder let.

U verblijft op campings en uw reisbegeleiding zorgt voor verzorging onderweg, technische assistentie, bagagevervoer en etappe-informatie. Zorg dat u en uw racefiets in goede conditie zijn.

 

Dagprogramma

  • Dag 1 Aankomst in Duingt

    Na aankomst heeft u voldoende tijd om vanuit Duingt de mooie stad Annecy te bezoeken. Om wat in te fietsen lenen de fietspaden rond het meer zich uitstekend. We hebben echter ook een uitdagende rondrit door de bergen in de buurt uitgezet, 55 of 65 km.

  • Dag 2 Duingt - Bonneville, 126 km

    Een lange maar niet extreem zware dag om er in te komen. De eerste 20 km’ s zijn vrij vlak onderweg naar de onberekenbare Forclaz (1150 m). De Mont Salève (1307 m) is vanaf het zuiden vrij makkelijk te doen met stijgingspercentages van 6 % en de laatste 3 km 2 à 3 %. Het laatste stuk van de route is vrij vlak. Totaal 2500 hoogtemeters.

  • Dag 3 Bonneville - Tanninges, 99 km

    Een mooie afwisselende en zware etappe doordat u een opeenvolging van cols voorgeschoteld krijgt. De route gaat over de Col de l' Avernaz (1243 m), Col de Cou (1116 m), Col de Feu (1117 m) en de Col de Jambazr (1027 m). Totaal 2400 hoogtemeters.

  • Dag 4 Tanninges, rondrit 81 km

    Deze fraaie en uitdagende rondrit gaat eerst over de Col de L’ Encrenaz (1432 m) en  de Col de la Ramaz (1557 m). Deze laatste heeft echt steile passages met vele haarspeldbochten. Vervolgens gaat de rit over de Col de Joux Plane (1700 m). Mocht u nog een extra uitdaging willen dan is de klim naar Avoriaz niet ver weg! Totaal 2450 hoogtemeters.

  • Dag 5 Tanninges - Praz-sur-Arly, 91 km

    Eerst rijdt u van Taninges naar Cluzes aan de voet van de Colombiere.  Aan de mooie 17 kilometer lange klim naar de Col de la Colombière (1613 m) lijkt geen eind te komen. Tijdens de afdaling naar Le Grand Bornand kunt u uw fiets lekker laten rollen. Daarna volgt de regelmatige klim naar de Col de Aravis (1498 m). Vanaf hier hebt u bij mooi weer een geweldig uitzicht op de Mont Blanc. Het laatste stuk naar Flumet gaat door de Gorges de l’Arondine. Daarna is het nog maar een klein stukje naar Praz sur Arly. Totaal 2615 hoogtemeters.

  • Dag 6 Praz-sur-Arly, rustdag

    De eerste rustdag in de bergen. U kunt natuurlijk het zwembad opzoeken, maar deze omgeving leent zich ook goed voor een mooie wandeling. Voor wie ook op deze rustdag wil fietsen kan er de beklimming van de Col des Saisies overwogen worden.

  • Dag 7 Praz-sur-Arly - Martigny, 90 km

    De lange klim naar Servoz is mooi en geleidelijk en zijn er mooie uitzichten op het dal achter u. Via Chamonix,  Argentière en Le Chatelard klimt u geleidelijk verder naar Zwitserland. De Col de la Forclaz (1526 m) is de laatste hindernis voor u kunt genieten van de afdaling over superasfalt naar Martigny! Totaal 1815 hoogtemeters.

  • Dag 8 Martigny - Sarre, 96 km

    Deze dag is een uitzondering met maar 1 col op het programma. Maar het is wel de lange klim naar de Grand St. Bernard (2469 m). De eerste kilometers zijn nog redelijk makkelijk. Daarna wordt het naar de top steeds lastiger. Na de top is het via Saint Rhemy heerlijk dalen tot Sarre in het Val d’ Aosta. Totaal 2850 hoogtemeters.

  • Dag 9 Sarre - Bourg-St.-Maurice, 94 km

    We beginnen met een leuk klein weggetje met een paar erg pittige passages, zowel omhoog als omlaag, naar het dorpje Avisese. De eerste 3 km van de Kleine St. Bernard (2188 m) zijn erg zwaar waarna de klim op de passage met de tunnels wat afzwakt. Na La Thuile lijkt het einde in zicht, maar is het naar de top nog een gemeen stuk! De afdaling naar Bourg-Saint-Maurice is een heerlijk toetje op deze zware en drukke dag. Totaal 2715 hoogtemeters.

  • Dag 10 Bourg-St.-Maurice, rondrit 96 km

    De Col de l’Iseran is met zijn 2764 meter hoogte het dak van deze tweeweekse fietsreis. Daarnaast is het een erg mooie klim door ruige hooggebergte. Niet voor niets ruimen we er dan ook een hele dag voor in. Vanuit Bourg-Saint-Maurice klimt u gestaag langs de Isère omhoog naar het gelijknamige stuwmeer. De gigantisch hoge stuwmuur is al van ver te zien. Door ruig berglandschap gaat het almaar verder omhoog tot u na 48 kilometer dan eindelijke de top bereikt. We gaan terug via dezelfde weg dus dat betekent ook 48 kilometer dalen! Totaal 1950 hoogtemeters.

  • Dag 11 Bourg-St.-Maurice, rustdag

    Na al dit klimgeweld is het nu echt wel tijd voor een rustdag. Mocht u het daar niet mee eens zijn dan zijn er in de omgeving nog een aantal bekende klimmen naar wintersport dorpen te doen. Te denken valt aan Les Arcs, Arc 2000 of het bekende La Plagne. Keus genoeg voor wie zich verveelt!

  • Dag 12 Bourg-St.-Maurice - Marlens, 118 km

    De Cormet de Roselend (1967 m) is een lekkere ruige en natuurlijke col. Op de top niet het toeristencircus zoals op sommige andere grotere Alpencols. Hier heerst nog de  rust van de bergen. De afdaling gaat langs een groot stuwmeer naar Beaufort waarna het gelijk weer omhoog gaat naar de Col des Saisies (1650 m). Boven aan de col is een van de nieuwe wintersportplaatsen waar Frankrijk patent op heeft. Snel naar beneden dus naar Flumet. Voor de avonturiers is er tot slot de Col de l’Arpettaz (1581 m), een afgelegen weg door een schitterend verlaten bos. Een passende afsluiting van deze dag in de bergen. Totaal 2850 hoogtemeters.

  • Dag 13 Marlens - Lac d'Aiguebelette, 120 km

    De opeenvolging van kleinere cols en het onregelmatig geaccidenteerde terrein, gecombineerd met de afstand maakt dit tot een lastige etappe. De col de Tamié (950 m) is niet echt moeilijk van deze kant. Goed om mee te beginnen. De wegen naar Bonvillard en Aiton voeren u  door een mooie bosrijke omgeving. De col de Granier (1134 m) met mooie afdaling naar Chambéry is zwaar en de l’Epine (987 m) is ook best pittig. De wegen naar deze cols gaan veel door dicht bos, zodat je het einde niet goed kunt inschatten. Na de inspanningen is het goed toeven aan het meer van Aiguebelette. Totaal 2445 hoogtemeters.

  • Dag 14 Lac d'Aiguebelette - Duingt, 107 km

    Deze laatste etappe voert u over de pittige Mont du Chat (1448 m) met een heerlijke slalomafdaling naar Le Bourget du Lac. De le Mont Revard (1504 m) is goed te doen. De laatste 20 km na de Col de Leschaux is afdalen naar de camping. Het zit er op en u weet nu waarom we deze reis de (bij)naam Zware Noordelijke Alpen (ZNA) hebben gegeven. Totaal 2995 km.

  • Dag 15 Duingt, vertrek naar Nederland

    Na het ontbijt eindigt uw fietsvakantie. De deelnemers die reizen met de fietsbus kunnen er nog een leuke dag van maken voor de bus ’s avonds vertrekt naar Nederland.

Wat u ook nog moet weten?

Deze reis bieden wij helaas niet aan dit jaar

Reissom
Eigen vervoer € 
Met fietsbus € 

Bijdrage SGR € 5,- p.p.
Bijdrage Calamiteitenfonds € 2,50 per boeking
Reserveringskosten € 20,- per boeking

Bij te boeken
Kaart: Michelin 328, 333 en 552 

Inbegrepen

  • Camping- en douchegelden
  • Verzorging onderweg
  • Reisbegeleiding
  • Bagagevervoer
  • Technische assistentie en materiaalservice
  • Routebeschrijving en GPS tracks

Bij te boeken

  • Vervoer Nederland - Frankrijk per Royal Class fietsbus v.v.
  • Kaart: Frankrijk: Michelin 328, 333 en 552
  • Reis- en annuleringsverzekering

Niet inbegrepen

  • Maaltijden zijn niet inbegrepen in de reissom. Ter plaatse betaalt u ca. € 15,- per persoon per dag

Fietsbus
De reis incl. fietsbus duurt 17 dagen. De fietsbus vertrekt op vrijdag vanuit Nederland en komt op zaterdag aan in Sévrier. Terug vertrekt u vanaf Sévrier op zaterdagavond en komt u op zondag aan in Nederland. De reistijd vanaf Maastricht naar Sévrier bedraagt ongeveer 12 uur, de bus zal rond 09.00 in Sévrier aankomen. Bij aankomst op de bestemming zal de reisbegeleiding u opwachten en zal er een ontbijt voor u klaarstaan.

Heenreis
vrijdag

  • 18.00 V Amsterdam
  • 19.15 V Utrecht
  • 20.45 V Eindhoven
  • 21.15 V Maastricht

zaterdag

  • 06.15    Mâcon
  • 07.00    Bourg-en-Bresse
  • 09.00 A Sévrier

Terugreis
zaterdag

  • 20.00 V Sévrier
  • 22.00     Bourg-en-Bresse
  • 22.45     Mâcon

zondag

  • 07.00 A Maastricht
  • 08.30 A Eindhoven
  • 10.00 A Utrecht
  • 11.00 A Amsterdam

Eigen vervoer
Komt u met eigen vervoer, dan wordt u zaterdag in de loop van de dag verwacht op de camping in Sévrier. U treft daar de reisbegeleiders en de overige deelnemers.
De route vanaf Utrecht naar Sévrier is ongeveer 975 km.

De campings waar u gedurende de reis op verblijft zijn eenvoudig, maar voorzien in de basisbehoefte. De sanitairgebouwen zijn eenvoudig, maar goed onderhouden. Op de meeste campings is een zwembad aanwezig waar u een verfrissende duik kunt nemen na een fietstocht.

De eigen fiets

Een goede fiets is onontbeerlijk voor een geslaagde fietsvakantie. Kijk uw fiets voor vertrek uit Nederland grondig na. Let vooral op de conditie van banden, remmen en versnellingen. Verder adviseren wij u een (kabel)fietsslot en een reparatiesetje met reservebinnenband, fietspompje en multitool mee te nemen.

Reservemateriaal

Gereedschap en reservemateriaal zijn in de begeleidersbus aanwezig. In de grotere plaatsen tijdens de reis zijn fietsenmakers.

Kleding

Tijdens het fietsen is het aan te bevelen om een goed zittend fietsshirt te dragen dat transpiratievocht snel opneemt en afvoert. Een winddicht jack is prettig in de afdaling en ook extra warme fietskleding kan goed van pas komen. Het weer kan snel omslaan in deze regio en terwijl het beneden in het dal terrasjesweer is, kan het op de top ijzig koud of mistig zijn. Één of meerdere fietsbroeken en -shirts zijn aan te bevelen, evenals een trui voor ’s avonds, een wind/regenjack en hoofdbescherming (helm). Verder: een tasje voor onderweg, fietsverlichting (voor eventuele tunnels), een zonnebril en een fototoestel. Cycletours houdt zich aanbevolen voor goede foto’s voor de website.

Wij raden het ten zeerste aan om een helm te dragen tijdens het fietsen.

Zwemkleding

In verschillende landen stellen campings/hotels soms specifieke eisen aan de zwemkleding. Deze voorwaarden zijn opgesteld om de hygiëne te bevorderen. In Frankrijk is het bijvoorbeeld vaak niet toegestaan om met shorts aan gebruik te maken van het zwembad op de camping. Op Italiaanse campings komt het voor dat het verplicht is om een badmuts te dragen bij het zwemmen (ook voor heren).

Reisbegeleiding

Bij deze reis gaan er twee Cycletours begeleiders mee. Hij/zij zorgen voor etappe-informatie, de boodschappen, verzorging onderweg, technische assistentie en materiaalservice en bagagevervoer.

Technische assistentie en hulp onderweg

Op deze reis gaat een gecombineerde bagage/servicewagen mee. U zult onze begeleiders meestal in de loop van de dag op de route zien. Zij kunnen u, als dat nodig is, hulp verlenen. De begeleider is technisch goed op de hoogte en kan u helpen bij reparaties onderweg of op de etappeplaats. Mocht u later in de tocht absoluut niet verder kunnen en is de begeleider al voorbij, dan kunt u de begeleider bellen en wordt u opgehaald.

Eten en drinken

Er gaat een complete mobiele keuken inclusief borden en bestek mee. De begeleider doet inkopen voor ontbijt, lunch en diner. Gedurende de reis helpt u gemiddeld twee à drie keer de Cycletours kok met het voorbereiden van de maaltijden (ontbijt en diner). Na het eten wordt er natuurlijk nog geholpen met de afwas.
Op alle dagen wordt er gekookt, op één dag na, op die dag is er voor de begeleiding een moment van rust. Voorts is het mogelijk om zelf een lunchpakket te maken. Bij de maaltijden is er ook wijn, water en/of frisdrank, koffie en thee. Onze koks proberen zoveel mogelijk rekening te houden met diëten en allergieën. Houdt u wel rekening met de beperkingen van kamperen en koken voor een grote groep. Wij verzoeken u vriendelijk eventuele diëten en allergieën bij boeking door te geven en na te vragen of Cycletours aan uw wensen kan voldoen.
De kosten voor de maaltijden zijn niet inbegrepen in de reissom. Ter plaatse betaalt u ca. € 14,- per persoon per dag. U kunt er tijdens de reis ook voor kiezen om uit eten te gaan of zelf te koken. U dient dan wel uw eigen kookgerei mee te nemen.

Bagagevervoer

Dit houdt in: het vervoer van uw bagage van etappeplaats naar etappeplaats. De bagage gaat mee in de bagageauto. Er geldt een bagagelimiet van 15 kg per persoon. Verpak uw spullen bij voorkeur in een sporttas of rugzak zonder buitenframe. De beperkte bagageruimte in de begeleidingsauto maakt meer bagage niet mogelijk. Op uw fiets vervoert u slechts uzelf en eventueel een lunchpakketje, regenjack, fototoestel en andere spullen voor onderweg. Cycletours houdt zich aanbevolen voor goede foto’s.

Routebeschrijving

U ontvangt de routebeschrijvingen en GPS tracks ongeveer 10 dagen voor aanvang van de reis. We raden u aan de route op een kaart in te tekenen.

Veel gestelde vragen

  • Wat is een fietsbus?

    Naast de georganiseerde reizen biedt Cycletours al jaren een fietsbusprogramma voor diegenen die alleen vervoer inclusief fiets zoeken. Een fietsbus is een Royal Class touring car met een fietsaanhanger. In de fietsbus zijn 36 zitplaatsen. In de aanhanger is plaats voor 36 fietsen, 2 tandems en 2 fietskarren. Op deze website treft u de busschema’s, de prijzen en de data aan van de bussen naar meer dan 20 bestemmingen in Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Slovenië, Spanje en Zweden.
    Lees verder...

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Er geldt een bagagelimiet van 20 kg per persoon inclusief tent. Verpak uw spullen bij voorkeur in een sporttas of rugzak zonder buitenframe. 

  • Wat is het verschil tussen met de fietsbus en eigen vervoer?

    Bij de meeste van onze groepsreizen kunt u kiezen of u met de fietsbus naar de start van de reis gaat of dat u met eigen vervoer gaat. Fietsvakanties die beginnen op een andere plek dan waar ze eindigen is de fietsbus inbegrepen.
    De fietsbus biedt het voordeel dat u met uw eigen fiets vanuit Nederland naar het begin van uw fietsvakantie wordt gebracht. De fietsbus stopt bij de startcamping of het starthotel. U vertrekt een dag eerder uit Nederland dan de start van de reis. Dit is op vrijdag als uw reis op zaterdag begint en op maandag als uw reis op dinsdag begint. U reist zorgeloos, veilig en milieuvriendelijk.

    Met eigen vervoer betekent dat u kiest om geen gebruik te maken van de door ons aangeboden heen- en terugreis. U zorgt zelf dat u op de startplaats van de reis komt. De reisleiding verwacht u dan vanaf circa 15.00 op de plaats van bestemming. Het parkeren van een auto is altijd voor eigen risico en eigen kosten.