Fietsvakantie Dwars door de Alpen

Dwars door de Alpen

Van Nauders naar Annecy door 4 landen

Vanaf € 1.155,-
Boeken
Samenvatting
  • 17 dagen met de fietsbus
  • Gem. 85 km per dag met gem. 2000 hoogtemeters
  • Start Nauders
  • Finish Sévrier
Hoogtepunten
  • De Alpen van Oost naar West
  • Fietsen door 4 landen
  • Cols uit de Tour, Giro en ronde van Zwitserland
  • Fietsen langs de Inn en Rhône
Kenmerken
  • Renners
  • Groepsreis
  • Kamperen
  • Fietsniveau 7

    100 - 140 km per dag. 1700 – 3500 hm per dag. Middelgebergte. Voor de sterkere fietser.

Dwars door de Alpen

Tijdens deze Fietsvakantie Oostenrijk, Italië, Zwitserland, Frankrijk Dwars door de Alpen maakt u een doorsteek door de Alpen van Nauders in het oosten naar Annecy in het westen. Onderweg passeert u verschillende grenzen, Italië doet u zelfs 3x aan!

U fietst door een aantal zeer verschillende cultuurgebieden met ieder hun eigen sfeer, bouwstijl, eten en wielergeschiedenis. Qua cols om te beklimmen is deze reis een feest. Veel hooggebergte en passen boven de 2000 meter. Het begint gelijk al met de Reschenpas, daarna in Zwitserland o.a. de Bernina, Albula, Lenzerheide, Oberall, Furka en de Grand Saint Bernard. Tussen Frankrijk en Italië passeert u de Kleine St Bernard pas en in Frankrijk bedwingt u o.a. nog de Iseran, Cormet de Roselend, Aravis, Colombiére en het Plateau de Gliéres. Tussendoor wat makkelijkere stukken langs bekende rivieren als de Inn en de Rhône.
U verblijft op campings en uw reisbegeleiding zorgt voor verzorging onderweg, technische assistentie, bagagevervoer en etappe-informatie. Zorg dat u en uw racefiets in goede conditie zijn.

 

Dagprogramma

  • Dag 1 Vertrek met de Fietsbus

    U vertrekt comfortabel met de fietsbus vanuit Nederland naar Nauders. Op uw boekingsformulier kunt u aangeven waar u op wilt stappen.

  • Dag 2 Aankomst in Nauders

    Na aankomst op de camping in Pfunds bij Nauders kunt u uitrusten van de busreis en u mentaal voorbereiden op de oost –west doorsteek van de Alpen die u gaat doen de komende 2 weken. Voor wie wil is er de mogelijkheid vast wat in te fietsen, bijvoorbeeld op de Kaunertaler Gletscherstrasse die naar 2750 meter gaat. Deze rit gaat gelijk het hooggebergte in en kunt u zo gek maken als u zelf wilt want het is heen en weer dezelfde weg. Maximaal 110 km en 2130 hm. Iets minder ambitieus is de klim naar Samnaun (40 km/1325 hm).

  • Dag 3 Pfunds - Santa Maria, 56 km

    Vanuit Oostenrijk fietst u door Italië naar Zwitserland: drie landen op één dag. Allereerst staat de gestaag stijgende Reschenpas (1507 m) op het programma. Na de pas bent u in Italië en rijdt u langs een prachtige route met hier en daar een dorpje door het berglandschap. Daarna daalt u af naar Mals en vervolgt u de route via Taufers en de Zwitserse grens naar het einddoel van vandaag het plaatsje Santa Maria in het Val Mustair. Uiteraard kunt u de etappe uitbreiden met de klim naar Samnaun. Totaal 1570 hoogtemeters.

  • Dag 4 Santa Maria, rondrit Stelvio 65 km

    De Passo dello Stelvio is een van die klassiekers die iedere renner een keer gedaan moet hebben. Vandaag is het uw beurt. Vanuit Santa Maria rijdt u via Taufers weer terug naar Mals en verder het dal in naar Spondinga en Prato allo Stelvio (25 km / 2757 m) . In Prato alle Stelvio begin de klassieke klim. Eerst tot Trafoi grotendeels door het bos met stijgingspercentagtes tussen de 4 en maximaal 8%. Na Trafoi ziet u de beroemde muur met haarspeldbochten opdoemen en gaan de percentages omhoog naar gemiddeld tussen de 8 en 10% per kilometer. En dat vele kilometers lang tot aan de top. Het uitzicht achterom het dal in is echter adembenemend.  Na 7 kilometer afdalen gaat u via de “meeneemcol” (een col die je meeneemt in de afdaling..) Passo de Umbrail (2501 m) terug naar Santa Maria. Totaal 1975 hoogtemeters.

    • Wie hier nog niet genoeg aan heeft kan verder afdalen naar Bormio en daar aan de klim over de Passo del Foscagno (24 km, 2291 m) naar Livigno. Daarna via een tunnel en de Ofenpas (10 km, 2149 m) naar Santa Maria. Dit is overigens deels de route van morgen maar dan andersom. Hiermee komen er nog 73 km en 1900 hm bij. Wellicht wat veel van het goede, maar het kan wel!
  • Dag 5 Santa Maria - St. Moritz, 72 of 85 km

    Direct in Santa Maria begint de klim naar de Ofenpas (15.6 km, 2149 m). De afdaling naar Zernez gaat in 2 delen met nog een klimmetje ertussen, 5.1 km. Daarna is het 35 kilometer door denderen langs de Inn naar St. Moritz.
    Alternatieve route
    In de afdaling van de Ofenpas gaat u via een 3.4 km lange tunnel naar Livigno. De tunnel is verboden voor fietsers en er is ca. iedere 45 minuten een shuttlebus om u naar de andere kant te brengen. De kosten hiervoor zijn ongeveer 6 euro. Daarna volgt de beklimming van de Forcola di Livigno (13.4 km, 2315 m) en de Passo del Bernina (3.4 km, 2330 m) alvorens af te dalen naar St. Moritz.

  • Dag 6 St. Moritz - Chur, 75, 85, 86 of 95 km

    Een etappe met een aantal keuzemogelijkheden. Bij vertrek moet al onmiddellijk gekozen worden tussen Julierpas (7.2 km, 2284 m) en Albulapas (9.2 km, 2315 m). De Julierpas start na direct na St. Moritz. Voor de Albulapas moet u eerst de route van gisteren een stuk (15 km) terug rijden en dan aan de klim beginnen. De Albulapas is iets steiler dan de Julierpas, maar gaat over een kleinere en rustigere weg en is daardoor wel prettiger om op te rijden. Nadien heeft u bij Tiefencastel de keuze de etappe af te sluiten met of zonder Lenzerheidepas (15 km, 1549 m).

  • Dag 7 Chur - Disentis, 65 km

    De eerste paar kilometers na Chur is het nog druk op de weg maar daarna nemen we kleine weggetjes via Bonaduz en Ilanz naar Disentis. Hierbij moet wel wat meer geklommen en gedaald worden dan langs de hoofdweg maar het rijdt veel prettiger. Dit is een dag zonder hoge cols maar het is zeker niet vlak! Totaal 1525 hoogtemeters.
    Alternatieve route 105 km / 2870 hm 
    Deze lange route gaat eerst terug via de Lenzerheidepass (15 km, 1549 m) en dan via Bonaduz en Ilanz naar Disentis.

  • Dag 8 Disentis - Reckingen, 83 km

    Een etappe met twee serieuze en mooie Alpenreuzen, de Oberalppas (22.7 km, 2044 m) en Furkapas (12.2 km, 2431 m). De eerste pas kent een rustige aanloop maar is in het tweede deel toch best pittig. Tussen beide passen ligt Andermatt, een toeristisch plaatsje waar u kunt genieten van een terrasje, hopelijk in de zon. Voor wie nog meer uitdaging zoekt kan de reisbegeleiding alternatieve routes met meer kilometers en hoogtemeters uitzetten over de Sustenpas en Grimselpas of over de Gotthardpas en Nueferespas. Totaal 2200 hoogtemeters.

  • Dag 9 Reckingen - Martigny, 113 km

    Vandaag voor de verandering een relatief vlakke overgangsetappe langs de Rhône. De eerste 25 kilometer gaat het langzaam dalend tot in de plaatsje Brig. Daarna nagenoeg vlak verder langs de rivier helemaal tot in Martigny. U heeft de keuze tussen flink doortrappen langs een vaak wat drukke weg of de uitgezette fietsroute Rhône 1 nemen. Dat is rustiger maar gaat ook minder snel vanwege stukken onverharde weg en recreatieve fietsers op het pad. Totaal 575 hoogtemeters.

  • Dag 10 Martigny, rustdag

    Halverwege deze reis een rustdag in de bergwereld van Martigny. U kunt uitrusten aan het zwembad, het plaatsje verkennen of nog een rondje fietsen in de omgeving.

  • Dag 11 Martigny - Gignod, 70 of 80 km

    De lange klim naar de Col du Grand Saint Bernard (41 km, 2473 m, 2000 hoogtemeters) brengt ons voor een dagje in Italië. De eerste kilometers zijn nog redelijk makkelijk. Daarna wordt het naar de top steeds lastiger. Na de top is het via Saint Rhemy heerlijk dalen tot Gignod in het Val d’Aosta.
    Alternatieve route
    U kunt ook de kleinere en rustiger weg via Champex-Lac nemen. Dit houdt wel in dat u een extra klimmetje (14.5 km, 1500 m) moet maken alvorens de Col du Grand Saint Bernard aan te vallen (25.7 km, 2473 m, 1650 hoogtemeters). 

  • Dag 12 Gignod - Bourg-St.-Maurice, 103 km

    We beginnen met een leuk klein weggetje met een paar erg pittige passages, zowel omhoog als omlaag, naar het dorpje Avise. De eerste 3 km van de Kleine St. Bernard (2188 m) zijn erg zwaar waarna de klim op de passage met de tunnels wat afzwakt. Na La Thuile lijkt het einde in zicht, maar is het naar de top nog een gemeen stuk! De afdaling naar Bourg-Saint-Maurice is een heerlijk toetje op deze zware en drukke dag. Totaal 2715 hoogtemeters.

  • Dag 13 Bourg-St.-Maurice, rondrit 96 km

    De Col de l’Iseran is met 2764 meter hoogte het dak van deze tweeweekse fietsreis. Daarnaast is het een erg mooie klim door ruige hooggebergte. Niet voor niets ruimen we er dan ook een hele dag voor in. Vanuit Bourg-St.-Maurice klimt u gestaag langs de Isère omhoog naar het gelijknamige stuwmeer. De gigantisch hoge stuwmuur is al van ver te zien. Door ruig berglandschap gaat het almaar verder omhoog tot u na 48 kilometer dan eindelijke de top bereikt. We gaan terug via dezelfde weg dus dat betekent ook 48 kilometer dalen! Totaal 1950 hoogtemeters.

  • Dag 14 Bourg-St.-Maurice - Le Grand Bornand, 95 km

    De Cormet de Roselend (1967 m) is een lekkere ruige en natuurlijke col. Op de top niet het toeristencircus zoals op sommige andere grotere Alpencols. Hier heerst nog de rust van de bergen. De afdaling gaat langs een groot stuwmeer naar Beaufort waarna het gelijk weer omhoog gaat naar de Col des Saisies (1650 m). Boven aan de col is een van de nieuwe wintersportplaatsen waar Frankrijk patent op heeft. Snel naar beneden dus naar Flumet. Hierna volgt de 3e beklimming, die naar de Col des Aravis (1498 m). Hier heeft u bij helder weer een schitterend uitzicht op het Mont Blanc massief. De afdaling naar Le Grand Bornand is een beloning na deze heftige en mooie dag. Totaal 2975 hoogtemeters.

  • Dag 15 Le Grand Bornand - Sévrier, 105 km

    Deze laatste dag begint met de mooie 12 kilometer lange klim naar de Col de la Colombière (1613 m). Hierna volgt een stuk van ongeveer 25 kilometer glooiende heuvelwerk over mooie achterafweggetjes. In het dal van de Gorges de Borne begint de laatste echte klim van deze reis. En niet de minste. Het hoogtepunt van de 10e Touretappe van 2018 was de klim naar het Plateau de Glières (6,5 km, 1440 m) via de steile kant. Deze klim heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 11,2% en is ook nog eens deels onverhard! Echt een waardige afsluiter van de week. Hierna is het voornamelijk nog afdalen naar het Meer van Annecy! Totaal 2715 hoogtemeters.

  • Dag 16 Sévrier, vertrek naar Nederland

    Na het ontbijt eindigt uw fietsvakantie. De deelnemers die reizen met de fietsbus kunnen er nog een leuke dag van maken voor de bus ’s avonds vertrekt naar Nederland.

  • Dag 17 Aankomst met de fietsbus in Nederland

    U komt in de loop van de dag weer terug in Nederland aan met de fietsbus. Op uw boekingsformulier kunt u aangeven waar u uit wilt stappen.

Reisdatum

Begin
Eind
Accommodatie
Vanaf
Beschikbaarheid

Wat u ook nog moet weten?

Reissom
Met fietsbus  € 1.155,- 
Bijdrage Calamiteitenfonds € 2,50 per boeking
Reserveringskosten € 20,- per boeking

Bij te boeken
Kaart: Michelin 328, 333, 552 en 553 en TCI3 € 47,80

Inbegrepen

  • Camping- en douchegelden
  • Verzorging onderweg
  • Reisbegeleiding
  • Bagagevervoer
  • Technische assistentie en materiaalservice
  • Routebeschrijving en GPS tracks
  • Vervoer Nederland - Oostenrijk en Frankrijk - Nederland per Royal Class fietsbus

Bij te boeken

  • Kaartenset
  • Reis- en annuleringsverzekering

Niet inbegrepen

  • Maaltijden zijn niet inbegrepen in de reissom. Ter plaatse betaald u ca. € 14,- per persoon per dag

Fietsbus
De reis met de fietsbus duurt 17 dagen. De fietsbus vertrekt op vrijdag vanuit Nederland en komt op zaterdag aan in Nauders. Terug vertrekt u vanaf Sévrier op zaterdagavond en komt u op zondag aan in Nederland. De reistijd vanaf Maastricht naar Nauders bedraagt ongeveer 11,5 uur, de bus zal rond 09.30 in Nauders aankomen. Bij aankomst op de bestemming zal de reisbegeleiding u opwachten en zal er een ontbijt voor u klaarstaan.

Heenreis
vrijdag

  • 17.15 V Amsterdam
  • 18.30 V Utrecht
  • 20.30 V Eindhoven
  • 22.00 V Maastricht

zaterdag

  • 07.00    Bregenz
  • 09.30 A Nauders

Terugreis
zaterdag

  • 20.00 V Sévrier
  • 22.00     Bourg-en-Bresse
  • 22.45     Mâcon

zondag

  • 07.00 A Maastricht
  • 08.30 A Eindhoven
  • 10.00 A Utrecht
  • 11.00 A Amsterdam

De campings waar u gedurende de reis op verblijft zijn eenvoudig, maar voorzien in de basisbehoefte. De sanitairgebouwen zijn eenvoudig, maar goed onderhouden. Op de meeste campings is een zwembad aanwezig waar u een verfrissende duik kunt nemen na een fietstocht.

De eigen fiets

Een goede fiets is onontbeerlijk voor een geslaagde fietsvakantie. Kijk uw fiets voor vertrek uit Nederland grondig na. Let vooral op de conditie van banden, remmen en versnellingen. Verder adviseren wij u een (kabel)fietsslot en een reparatiesetje met reservebinnenband, fietspompje en multitool mee te nemen.

Reservemateriaal

Gereedschap en reservemateriaal zijn in de begeleidersbus aanwezig. In de grotere plaatsen tijdens de reis zijn fietsenmakers.

Kleding

Tijdens het fietsen is het aan te bevelen om een goed zittend fietsshirt te dragen dat transpiratievocht snel opneemt en afvoert. Een winddicht jack is prettig in de afdaling en ook extra warme fietskleding kan goed van pas komen. Het weer kan snel omslaan in deze regio en terwijl het beneden in het dal terrasjesweer is, kan het op de top ijzig koud of mistig zijn. Één of meerdere fietsbroeken en -shirts zijn aan te bevelen, evenals een trui voor ’s avonds, een wind/regenjack en hoofdbescherming (helm). Verder: een tasje voor onderweg, fietsverlichting (voor eventuele tunnels), een zonnebril en een fototoestel. Cycletours houdt zich aanbevolen voor goede foto’s voor de website.

Wij raden het ten zeerste aan om een helm te dragen tijdens het fietsen.

Zwemkleding

In verschillende landen stellen campings/hotels soms specifieke eisen aan de zwemkleding. Deze voorwaarden zijn opgesteld om de hygiëne te bevorderen. In Frankrijk is het bijvoorbeeld vaak niet toegestaan om met shorts aan gebruik te maken van het zwembad op de camping. Op Italiaanse campings komt het voor dat het verplicht is om een badmuts te dragen bij het zwemmen (ook voor heren).

Reisbegeleiding

Bij deze reis gaan er twee Cycletours begeleiders mee. Hij/zij zorgen voor etappe-informatie, de boodschappen, verzorging onderweg, technische assistentie en materiaalservice en bagagevervoer.

Technische assistentie en hulp onderweg

Op deze reis gaat een gecombineerde bagage/servicewagen mee. U zult onze begeleiders meestal in de loop van de dag op de route zien. Zij kunnen u, als dat nodig is, hulp verlenen. De begeleider is technisch goed op de hoogte en kan u helpen bij reparaties onderweg of op de etappeplaats. Mocht u later in de tocht absoluut niet verder kunnen en is de begeleider al voorbij, dan kunt u de begeleider bellen en wordt u opgehaald.

Eten en drinken

Er gaat een complete mobiele keuken inclusief borden en bestek mee. De begeleider doet inkopen voor ontbijt, lunch en diner. Gedurende de reis helpt u gemiddeld twee à drie keer de Cycletours kok met het voorbereiden van de maaltijden (ontbijt en diner). Na het eten wordt er natuurlijk nog geholpen met de afwas.
Op alle dagen wordt er gekookt, op één dag na, op die dag is er voor de begeleiding een moment van rust. Voorts is het mogelijk om zelf een lunchpakket te maken. Bij de maaltijden is er ook wijn, water en/of frisdrank, koffie en thee. Onze koks proberen zoveel mogelijk rekening te houden met diëten en allergieën. Houdt u wel rekening met de beperkingen van kamperen en koken voor een grote groep. Wij verzoeken u vriendelijk eventuele diëten en allergieën bij boeking door te geven en na te vragen of Cycletours aan uw wensen kan voldoen.
De kosten voor de maaltijden zijn niet inbegrepen in de reissom. Ter plaatse betaalt u ca. € 14,- per persoon per dag. U kunt er tijdens de reis ook voor kiezen om uit eten te gaan of zelf te koken. U dient dan wel uw eigen kookgerei mee te nemen.

Bagagevervoer

Dit houdt in: het vervoer van uw bagage van etappeplaats naar etappeplaats. De bagage gaat mee in de bagageauto. Er geldt een bagagelimiet van 15 kg per persoon. Verpak uw spullen bij voorkeur in een sporttas of rugzak zonder buitenframe. De beperkte bagageruimte in de begeleidingsauto maakt meer bagage niet mogelijk. Op uw fiets vervoert u slechts uzelf en eventueel een lunchpakketje, regenjack, fototoestel en andere spullen voor onderweg. Cycletours houdt zich aanbevolen voor goede foto’s.

Routebeschrijving

U ontvangt de routebeschrijvingen en GPS tracks ongeveer 10 dagen voor aanvang van de reis.

Veel gestelde vragen

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Er geldt een bagagelimiet van 15 kg per persoon. Verpak uw spullen bij voorkeur in een sporttas of rugzak zonder buitenframe. 

  • Wat is een fietsbus?

    Naast de georganiseerde reizen biedt Cycletours al jaren een fietsbusprogramma voor diegenen die alleen vervoer inclusief fiets zoeken. Op deze website treft u de busschema’s, de prijzen en de data aan van de bussen naar meer dan 20 bestemmingen in Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Slovenië, Spanje en Zweden.
    Lees verder...

     

  • Wat is het verschil tussen met de fietsbus en eigen vervoer?

    Bij de meeste van onze groepsreizen kunt u kiezen of u met de fietsbus naar de start van de reis gaat of dat u met eigen vervoer gaat. Fietsvakaties die beginnen op een andere plek dan waar ze eindigen is de fietsbus inbegrepen.
    De fietsbus biedt het voordeel dat u met uw eigen fiets vanuit Nederland naar het begin van uw fietsvakantie wordt gebracht. De fietsbus stopt bij de startcamping of het starthotel. U vertekt een dag eerder uit Nederland dan de start van de reis. Dit is op vrijdag als uw reis op zaterdag begint en op maandag als uw reis op dinsdag begint. U reist zorgeloos, veilig en milieuvriendelijk.


    Met eigen vervoer betekent dat u kiest om geen gebruik te maken van de door ons aangeboden heen- en terugreis. U zorgt zelf dat u op de startplaats van de reis komt. De de reisleiding verwacht u dan vanaf circa 15.00 op de plaats van bestemming. Het parkeren van een auto is altijd voor eigen risico en eigen kosten.