Fietsvakantie Zwitsers en Italiaans hooggebergte

Zwitsers en Italiaans hooggebergte

Klassieker weer terug in het 40e seizoen

Vanaf
Samenvatting
  • 15 dagen 17 dagen met de fietsbus
  • Gem. 100 km per dag tot 3300 hoogtemeters
  • Start Nauders
  • Finish Nauders
Hoogtepunten
  • Passo di Gavia
  • Passo dello Stelvio
  • Passo del Mortirolo
  • Albulapass
Kenmerken
  • Renners
  • Groepsreis
  • Hotel
  • Fietsniveau 7

    100 - 140 km per dag. 1700 – 3500 hm per dag. Middelgebergte. Voor de sterkere fietser.

Dwars door de Dolomieten

Misschien wel onze zwaarste rennersreis, dat is deze tocht vol letterlijke hoogtepunten door het Zwitsers en Italiaans hooggebergte.

Ons klimmersspeelterrein ligt in het gebied tussen de Bormio in de Italiaanse Alpen en Interlaken in de Zwitserse Alpen. Fameuze passen als de Stelvio, Gavia, Bernina, Furka en Grimsel zorgen voor een ongekend aantal hoogtemeters. Twee weken afzien en genieten in spectaculair hooggebergte landschap. Deze reis is een niet te missen kans voor echte en ambitieuze klimmers.

 

Dagprogramma

  • Dag 1 Aankomst in Nauders

    Na aankomst in Pfunds bij Nauders kunt u uitrusten van de busreis en u mentaal voorbereiden op het klimwerk dat komend gaat de komende week. Voor wie wil is er de mogelijkheid vast wat in te fietsen, bijvoorbeeld op de Kaunertaler Gletscherstrasse die naar 2750 meter gaat. Deze rit gaat gelijk het hooggebergte in en kunt u zo gek maken als u zelf wilt want het is heen en weer dezelfde weg. Maximaal 110 km en 2130 hm. Iets minder ambitieus is de klim naar Samnaun (40 km/1325 hm).

  • Dag 2 Pfunds - Santa Maria, 56 km

    Vanuit Oostenrijk fietst u door Italië naar Zwitserland: drie landen op één dag. Allereerst staat de gestaag stijgende Reschenpas (1507 m) op het programma. Na de pas bent u in Italië en rijdt u langs een prachtige route met hier en daar een dorpje door het berglandschap. Daarna daalt u af naar Mals en vervolgt u de route via Taufers en de Zwitserse grens naar het einddoel van vandaag het plaatsje Santa Maria in het Val Mustair. Uiteraard kunt u de etappe uitbreiden met de klim naar Samnaun. Totaal 1570 hoogtemeters.

  • Dag 3 Santa Maria, rondrit Stelvio 65 km

    De Passo dello Stelvio is een van die klassiekers die iedere renner een keer gedaan moet hebben. Vandaag is het uw beurt. Vanuit Santa Maria rijdt u via Taufers weer terug naar Mals en verder het dal in naar Spondinga en Prato allo Stelvio (25 km / 2757 m) . In Prato allo Stelvio begin de klassieke klim. Eerst tot Trafoi grotendeels door het bos met stijgingspercentagtes tussen de 4 en maximaal 8%. Na Trafoi ziet u de beroemde muur met haarspeldbochten opdoemen en gaan de percentages omhoog naar gemiddeld tussen de 8 en 10% per kilometer. En dat vele kilometers lang tot aan de top. Het uitzicht achterom het dal in is echter adembenemend.  Na 7 kilometer afdalen gaat u via de “meeneemcol” (een col die je meeneemt in de afdaling..) Passo de Umbrail (2501 m) terug naar Santa Maria. Totaal 1975 hoogtemeters.
    Wie hier nog niet genoeg aan heeft kan verder afdalen naar Bormio en daar aan de klim over de Passo del Foscagno (24 km, 2291 m) naar Livigno beginnen. Daarna via een tunnel en de Ofenpas (10 km, 2149 m) naar Santa Maria. Hiermee komen er nog 73 km en 1900 hm bij. Wellicht wat veel van het goede, maar het kan wel!

  • Dag 4 Santa Maria - Tiefencastel, 102 km

    Gelijk in de straten van Santa Maria begint de klim naar de Ofenpass (2149 m, 1239 hm, 13 km, gemiddeld 4,4 %, maximaal 11 %) . In de afdaling naar Zernez komt nog weer een stuk van 5 km klimmen maar verder loopt de weg heerlijk gestaag naar beneden. Na een korte rit door het dal van de Inn volgt na Such de volgende uitdaging, de Flüelapass (2392 m, 958 hm, 13 km, gemiddeld 7,3 %, maximum 11 %). Na de mondaine wintersportplaats Davos is het voornamelijk afdalen naar het dorp Tiefencastel. Totaal 2490 hoogtemeters.

  • Dag 5 Tiefencastel, rondrit 102 km

    Vanuit Tiefencastel hebben we een niet al te zware maar erg mooie rondrit uitgezet over de Albulapass (2312 m, 1536 hm, 31 km, gem. 4,8 %, max. 13 %), een van de smallere passen, waar ook een spoor overheen loopt. Eerst vooral vals plat en bijna vlak langs een beek en dan de laatste 14 kilometer is het echt klimmen. De aansluitende Julierpass (2284 m, 483 hm, 7 km, gem. 6,7 %, max. 11 %) is onregelmatig maar niet al te lastig. Vlak na de top is een restaurantje waar u van uw inspanningen kunt bijkomen voor u de lange afdaling naar Tiefencastel inzet. Totaal 2300 hoogtemeters.

  • Dag 6 Tiefencastel - Andermatt, 130 km

    Als toetje na het ontbijt staat de Lenzerheidepass (1551 m, 703 hm, 14 km, 5 % gemiddeld, 11 % maximaal) op het menu. Na een lastig begin vlakt de klim lekker af na de helft. Daarna gaat u eerst lang afdalen en verder voornamelijk vlak doorrijden naar Bonaduz. Hier gaan we het Obersaxen dal in, veel korte klimmetjes op en af. Na Llanz is het eerst weer een stukje klimmen. Na Disentis/Mustèr begint de klim naar de Oberalppass (2044 m, 895 hm, 21 km, 4 % gemiddeld, 10 % maximaal) waarvan vooral de laatste 8 km zwaar zijn. Totaal 2800 hoogtemeters.

  • Dag 7 Andermatt, rondrit 121 km

    De rondrit, qua afstand en hoogtemeters echt de koninginnerit, bestaat bijna alleen maar uit klimmen en dalen. Eerst 10 kilometer dalen en dan de lange en lastige klim naar de Sustenpass (2224 m, 1308 hm, 18 km, 7,4 % gemiddeld, 10 % maximaal). In deze afdaling is het vanwege de veel korte tunnels wel even oppassen. Na 5 kilometer kom je bij Steingletscher, een goede plek voor een kop koffie of bekijken van de gletscher. Vanaf Innertkirchen wordt het weer klimmen naar de Grimselpass (2165 m, 1538 hm, 27 km, 5,8 % gemiddeld, 11 % maximaal), dan kort dalen en vanaf Gletsch een laatste keer in de beugels voor de Furkapass (2429 m, 700 hm, 11 km, 7 % gemiddeld, 13 % maximaal). Totaal 3556 hoogtemeters.

  • Dag 8 Andermatt - Meiringen, 114 km

    Na 3 kilometer begint de klim naar de Sankt Gotthardpass (2106 m, 650 hm, 13 km, 5% gemiddeld, 11% maximaal) waar je soms grote weg moet volgen maar op vele stukken ook over oude veel mooiere klinkerweg kunt rijden. De klim naar de Nufenenpass (2480 m, 1330 hm, 23 km, gemiddeld 6%, maximaal 11 %) is niet te steil, in het begin onregelmatig en wat vals plat, later geleidelijk steeds steiler. De klim naar de Grimselpass (2164 m, 815 hm, 15 km, 5% gemiddeld, 11% maximaal) is tot Gletsch niet erg zwaar, en wordt in de laatste kilometers lastiger, zeker na alle inspanningen eerder op de dag. Een erg mooie klim met als beloning boven een meertje over uit te kijken terwijl je je verrichtingen overdenkt. Totaal 2950 hoogtemeters.

  • Dag 9 Meiringen, rustdag

    Het is vandaag echt tijd voor een rustdag. Geniet er van want het tweede deel van deze reis is zeker zo indrukwekkend als het eerste deel.

  • Dag 10 Meiringen - Olivone, 136 km

    Gelukkig heeft u gisteren kunnen rusten want vandaag staat de langste etappe met ook nog eens de meeste hoogtemeters op het programma. Eerst rijdt u terug naar Innertkirchen en daar begint u aan de Sustenpass (2224 m, 1603 hm, 28 km, gemiddeld 5,7%, maximaal 10%) waarna u weer terug bent in Andermatt. Dan verder omhoog  via de Oberalppass (2044 m, 600 hm, 11 km, gemiddeld 5%, maximaal 10%) naar Disentis/Mustèr en als waardige afsluiter via de prachtige Lukmanierpass (1908 m, 896 hm, gemiddeld 4%, maximaal 9,5% ) naar Olivone. Totaal 3850 hoogtemeters.

  • Dag 11 Olivone - Madesimo, 133 km

    De dag begint met heerlijk wat afdalen, daarna volgt een stuk vlak en vanaf Lumino begint de weg langzaam te stijgen. De eerste 25 kilometer is niet al te moeilijk, dan 7 kilometer flink klimmen, even wat vlakker en daarna weer klimmen naar het plaatsje San Bernadino. Daarna is het nog ruim 7 kilometer naar de top van de Passo del San Bernardino (2065 m, 1887 hm, 47 km, gemiddeld 3,7%, maximaal 11,3%). De Splügenpass (2114 m, 585 hm, 8 km, gemiddeld 6%, maximaal 12%) heeft veel korte S bochten maar is niet echt moeilijk. Na de pashoogte bent u weer terug in Italië. De overnachting is in het wintersportdorpje Madesimo. Totaal 2500 hoogtemeters.

  • Dag 12 Madesimo - Poschiavo, 110 km

    We beginnen met afdalen tot Chiavenna over een weg met vele tunnels waarna we natuurlijk weer gaan daarna klimmen, en wel naar de Passo del Maloja (1815 m, 1487 hm, 32 km, gemiddeld 4,6%, maximaal 11,5%). In de beklimming bent u de grens met Zwitserland weer overgestoken. Langs het meer zijn veel eet en drinkgelegenheden, ideaal voor een uitgebreide lunchstop. In Ponteresina, net na St Moritz begint de klim naar Passo del Bernina (2326 m, 608 hm, 18 km, gemiddeld 3,3%, maximaal 10%), niet echt moeilijk en met prachtige uitzichten waar je met deze percentages prima van kunt genieten. De lange afdaling eindigt voorlopig in Poschiavo in Italië. Totaal 2000 hoogtemeters.

  • Dag 13 Poschiavo - Bormio, 108 km

    U begint met vandaag met de heerlijke afdaling naar Tirano waarna bij Mazzo de klassieke en erg steile 12 kilometer lange klim naar de Passo de Mortirolo (1857 m, 1313 hm, 11% gemiddeld, uitschieters naar 20%) begint. Na dit stukje steilewandrijden daalt u af naar Ponte di Legno waar het andere hoogtepunt van de dag begint. U beklimt de Passo di Gavia (2621 m, 1325 hm, 16,5 km, 8% gemiddeld, uitschieters naar 14%) van de zuidkant. De erg smalle weg slingert boven de rivier Frigidolfo in de diepte. Iets na de top bij Riffugio Berni kunt u de foto’s van de helletocht in de sneeuw van Johan van der Velde en Erik Breukink uit de Giro van 1988 bewonderen. Na een lange afdaling komt u aan bij uw hotel in Bormio. Totaal 3420 hoogtemeters.

  • Dag 14 Bormio - Nauders, 73 of 125 km

    Ook deze laatste dag hebben we weer een uitdagende rit samengesteld. Om terug te komen naar Nauders moet u weer wat bergen over en we beginnen met de Passo de Stelvio vanaf de zuidkant. U klimt tot aan de afslag naar de Passo dell Umbrail op 2460 meter (18 km, 1260 hm, 7% gemiddeld) waarna u afdaalt naar Santa Maria, net als op dag 3. Vanaf hier is er de keuze om de kortste weg terug te nemen via de Retschenpass of om nogmaals de Offenpass op en af te rijden en daarna in noordelijke richting langs de Inn te rijden naar Pfunds (Nauders). Totaal 1960 of 3220 hoogtemeters.

  • Dag 15 Nauders, vertrek naar Nederland

    Na het ontbijt eindigt uw fietsvakantie. De deelnemers die reizen met de fietsbus kunnen er nog een leuke dag van maken voor de bus ’s avonds vertrekt naar Nederland. Mocht u na deze 2 zware weken nog steeds niet uitgefietst zijn dan hebben we uiteraard nog een rondrit voor u klaar staan.
    Samnaunrondrit, 53 km
    Vanuit Nauders daalt u af richting de rivier de Inn. Bij de Kajetansbrücke steekt u de rivier over om aan de overzijde te klimmen naar Spiss (1500 m). Na een korte afdaling klimt u in Zwitserland naar Samnaun. Na 25 km. een prima locatie voor een koffie- of lunchstop. Vanuit Samnaun daalt u weer richting Spissermühle, waarvandaan de route vlak langs de Oostenrijks-Zwitserse grens loopt. De route daalt overwegend met hier en daar een klimmetje. Regelmatig rijdt u door een tunnel. Bij het dorpje Martina begint u aan de laatste klim over de Martinsbrück naar Nauders.

Wielrenvakantie Alpen Cycletours

Wat u ook nog moet weten?

Deze reis bieden wij helaas niet aan dit jaar

Reissom
Met eigen vervoer € 
Met fietsbus € 

Bijdrage Calamiteitenfonds € 2,50 per boeking
Reserveringskosten € 20,- per boeking

Bij te boeken

Toeslag 1-persoonskmaer € 
 

Inbegrepen

  • 14 Overnachtingen in hotels op basis van 2/3-persoonskamer met bad of douche/wc
  • Ontbijt en diner vanaf ontbijt op dag 1 t/m diner op dag 15
  • Lunchpakket
  • Verzorging onderweg
  • Reisbegeleiding
  • Bagagevervoer
  • Technische assistentie en materiaalservice
  • Routebeschrijving en GPS tracks

Bij te boeken

  • Vervoer Nederland - Oostenrijk per Royal Class fietsbus v.v.
  • Reis- en annuleringsverzekering

Fietsbus
De reis met de fietsbus duurt 17 dagen. De fietsbus vertrekt op vrijdag vanuit Nederland en komt op zaterdag aan in Nauders. Terug vertrekt u op zaterdagavond en komt u op zondag aan in Nederland. De reistijd vanaf Maastricht naar Nauders bedraagt ongeveer 11,5 uur, de bus zal rond 09.30 in Nauders aankomen. Bij aankomst op de bestemming zal de reisbegeleiding u opwachten.

Heenreis
vrijdag

  • 17.15 V Amsterdam
  • 18.30 V Utrecht
  • 20.30 V Eindhoven
  • 22.00 V Maastricht

zaterdag

  • 07.00    Bregenz
  • 09.30 A Nauders

Terugreis
zaterdag

  • 20.30 V Nauders
  • 23.00     Bregenz

zondag

  • 08.00 A Maastricht
  • 09.30 A Eindhoven
  • 11.30 A Utrecht
  • 12.30 A Amsterdam

Eigen vervoer
Indien u met eigen vervoer komt, dan wordt u op de aankomstdag aan het einde van de middag verwacht in uw hotel in Nauders. De afstand van Utrecht naar Nauders bedraagt circa 900 kilometer. Parkeren kan gratis bij het hotel op eigen risico.

De hotels waarin u verblijft zijn van 2 à 3 sterren niveau. Alle hotelkamers hebben een douche. De meeste hotels hebben een eetzaal en een afgesloten ruimte voor de fietsen. Daarnaast hebben sommige hotels een kleine bar en terras.

De eigen fiets

Een goede fiets is onontbeerlijk voor een geslaagde fietsvakantie. Kijk uw fiets voor vertrek uit Nederland grondig na. Let vooral op de conditie van banden, remmen en versnellingen. Verder adviseren wij u een (kabel)fietsslot en een reparatiesetje met reservebinnenband, fietspompje en multitool mee te nemen.

Reservemateriaal

Gereedschap en reservemateriaal zijn in de begeleidersbus aanwezig. In de grotere plaatsen tijdens de reis zijn fietsenmakers.

Kleding

Tijdens het fietsen is het aan te bevelen om een goed zittend fietsshirt te dragen dat transpiratievocht snel opneemt en afvoert. Een winddicht jack is prettig in de afdaling en ook extra warme fietskleding kan goed van pas komen. Het weer kan snel omslaan in deze regio en terwijl het beneden in het dal terrasjesweer is, kan het op de top ijzig koud of mistig zijn. Één of meerdere fietsbroeken en -shirts zijn aan te bevelen, evenals een trui voor ’s avonds, een wind/regenjack en hoofdbescherming (helm). Verder: een tasje voor onderweg, fietsverlichting (voor eventuele tunnels), een zonnebril en een fototoestel. Cycletours houdt zich aanbevolen voor goede foto’s voor de website.

Wij raden het ten zeerste aan om een helm te dragen tijdens het fietsen.

Zwemkleding

In verschillende landen stellen campings/hotels soms specifieke eisen aan de zwemkleding. Deze voorwaarden zijn opgesteld om de hygiëne te bevorderen. In Frankrijk is het bijvoorbeeld vaak niet toegestaan om met shorts aan gebruik te maken van het zwembad op de camping. Op Italiaanse campings komt het voor dat het verplicht is om een badmuts te dragen bij het zwemmen (ook voor heren).

Reisbegeleiding

Bij deze reis gaan er één Cycletours begeleider mee. Hij/zij zorgt voor etappe-informatie, verzorging onderweg, technische assistentie en materiaalservice en bagagevervoer.

Technische assistentie en hulp onderweg

Op deze reis gaat een gecombineerde bagage/servicewagen mee. U zult onze begeleider meestal in de loop van de dag op de route zien. Hij/zij kan u, als dat nodig is, hulp verlenen. De begeleider is technisch goed op de hoogte en kan u helpen bij reparaties onderweg of op de etappeplaats. Mocht u later in de tocht absoluut niet verder kunnen en is de begeleider al voorbij, dan kunt u de begeleider bellen en wordt u opgehaald.

Eten en drinken

Het ontbijt vindt ’s ochtends in het hotel plaats. De meeste hotels hebben een buffet en waar nodig wordt het aangevuld door de Cycletours begeleider. Na het ontbijt is er ook de mogelijkheid om zelf een lunchpakket te maken. Onderweg zorgt de begeleider dat u niets te kort komt. Hij/zij staat onderweg met water, snacks en fruit. Het diner wordt in of in de buurt van het hotel gegeten. Het diner bestaat uit een voor-, hoofd- en nagerecht en is aangepast aan de inspanningen die verricht zijn.
De koks proberen zoveel mogelijk rekening te houden met diëten en allergieën. Wij verzoeken u vriendelijk eventuele diëten en allergieën bij boeken door te geven, zodat hier indien mogelijk rekening mee gehouden kan worden.

Bagagevervoer

Dit houdt in: het vervoer van uw bagage van etappeplaats naar etappeplaats. De bagage gaat mee in de bagageauto. Er geldt een bagagelimiet van 15 kg per persoon. Verpak uw spullen bij voorkeur in een sporttas of rugzak zonder buitenframe. De beperkte bagageruimte in de begeleidingsauto maakt meer bagage niet mogelijk. Op uw fiets vervoert u slechts uzelf en eventueel een lunchpakketje, regenjack, fototoestel en andere spullen voor onderweg. Cycletours houdt zich aanbevolen voor goede foto’s.

Routebeschrijving

U ontvangt de routebeschrijvingen en GPS tracks ongeveer 10 dagen voor aanvang van de reis.

Veel gestelde vragen

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Er geldt een bagagelimiet van 20 kg per persoon inclusief tent. Verpak uw spullen bij voorkeur in een sporttas of rugzak zonder buitenframe. 

  • Wat is een fietsbus?

    Naast de georganiseerde reizen biedt Cycletours al jaren een fietsbusprogramma voor diegenen die alleen vervoer inclusief fiets zoeken. Een fietsbus is een Royal Class touring car met een fietsaanhanger. In de fietsbus zijn 36 zitplaatsen. In de aanhanger is plaats voor 36 fietsen, 2 tandems en 2 fietskarren. Op deze website treft u de busschema’s, de prijzen en de data aan van de bussen naar meer dan 20 bestemmingen in Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Slovenië, Spanje en Zweden.
    Lees verder...

  • Wat is het verschil tussen met de fietsbus en eigen vervoer?

    Bij de meeste van onze groepsreizen kunt u kiezen of u met de fietsbus naar de start van de reis gaat of dat u met eigen vervoer gaat. Fietsvakanties die beginnen op een andere plek dan waar ze eindigen is de fietsbus inbegrepen.
    De fietsbus biedt het voordeel dat u met uw eigen fiets vanuit Nederland naar het begin van uw fietsvakantie wordt gebracht. De fietsbus stopt bij de startcamping of het starthotel. U vertrekt een dag eerder uit Nederland dan de start van de reis. Dit is op vrijdag als uw reis op zaterdag begint en op maandag als uw reis op dinsdag begint. U reist zorgeloos, veilig en milieuvriendelijk.

    Met eigen vervoer betekent dat u kiest om geen gebruik te maken van de door ons aangeboden heen- en terugreis. U zorgt zelf dat u op de startplaats van de reis komt. De reisleiding verwacht u dan vanaf circa 15.00 op de plaats van bestemming. Het parkeren van een auto is altijd voor eigen risico en eigen kosten.   

     

  • Is een 1-persoonskamer verplicht als ik alleen boek?

    Bij alle groepsreizen van cycletours kunt u als alleengaande kiezen of een tegen een toeslag een 1-persoonskamer boekt of dat u een 2-persoonskamer boekt op basis van indeling. Dit betekent dat u een 2-persoonskamer met aparte bedden deelt met iemand van hetzelfde geslacht. Het kan zijn dat als u binnen 4 weken voor vertrek boekt en er is geen plek op indeling meer beschikbaar is. U verplicht een 1-persoonskamer moet boeken. Uiteraard overleggen wij dat altijd eerst met u.
    Voor de meeste groepen zijn er 10 kamers beschikbaar, 4 x 1-persoonskamers en 6 x 2-persoonskamers. Wij raden zo vroeg mogelijk te boeken, omdat de kans dan het grootst is dat uw voorkeurskamer beschikbaar is.

  • Wat is de rol van de reisleider bij een groepshotelreis?

    Bij onze hotelreizen voor Renners gaat er één Cycletours-begeleider mee.
    Hij/zij zorgt:

    • voor etappe-informatie
    • communicatie met de hotels
    • verzorging onderweg
    • technische assistentie
    • bagagevervoer.