Fietsvervoer
De fietsaanhanger is luchtgeveerd. Voor het vervoer van uw fiets zijn een aantal beperkingen belangrijk:
- Fietstassen kunnen niet aan de fiets blijven; deze worden apart onderin de bagageruimte vervoerd.
- U dient alle uitstekende voorwerpen te demonteren: denkt u hierbij vooral aan triatlonsturen en kaartleesstandaards etc.
- Het stuur dient een kwartslag gedraaid te worden.
- Voordragers (lowriders en highriders) dienen altijd gedemonteerd te worden.
- Brede voorvorken en/of brede banden.
Fietsen met banden breder dan 65 mm ofwel 2,56” kunnen niet mee in de fietsaanhanger. Fietsen met een voorvork breder dan 200 mm kunnen niet mee in de fietsaanhanger.
Meldt u zich op moment van vertrek alsnog met een fiets welke volgens voorgaande opgave niet in de fietsaanhanger mee kan, dan wordt deze geweigerd.
Wij adviseren u al deze zaken thuis al een keer los te draaien. Onze chauffeurs zetten uw fiets in de aanhanger.
- Het vervoer van een fietskar, ongeacht de afmetingen, merk en gewicht, kost € 40,- retour of € 20,- enkele reis. Deze moet wel demontabel zijn.
- Het vervoer van een tandem kost € 40,- voor een retour of € 20,- enkele reis. Van tandems dienen naast de lowriders ook de pedalen gedemonteerd te worden.
E-fietsen en ligfietsen kunnen zonder toeslag mee.
- Van e-bikes dient de batterij afgehaald te worden en bij de overige bagage gestopt te worden.
- Van ligfietsen dienen ook de kuipjes gedemonteerd te worden.
Heeft uw ligfiets een bovenstuur dan dient deze gedraaid te worden, een onderstuur dient gedemonteerd te worden.
Fietskarren, tandems en ligfietsen zijn op aanvraag, vanwege de beperkte plaats in de bus.
Schade aan fiets:
Ondanks al onze voorzorgsmaatregelen kan het voorkomen dat u schade constateert aan uw fiets, opgelopen tijdens het transport in de aanhanger. Maakt u hier ter plaatse melding van bij de chauffeur. Samen met de chauffeur vult u een schadeformulier in dat u na ondertekening door u en de chauffeur, binnen 28 dagen opstuurt naar Cycletours. Wij wijzen u erop dat lak- en krasschade evenals schade aan gel-zadels niet worden vergoed. Wij raden u aan om deze kwetsbare zadels voor alle zekerheid te demonteren en in uw handbagage te doen. Heeft u een voorvork die dicht tegen de maximale breedte van 200 mm aanzit adviseren we u met klem om bescherming aan te brengen op de voorvork ter bescherming van en het voorkomen van schade aan uw fiets. Schades die niet direct bij de chauffeurs zijn gemeld, kunnen wij niet in behandeling nemen.
De Fietsbus
De Royal Class bussen zijn comfortabel en voorzien van toilet, klimaatregeling en koelkast. Koffie en frisdrank zijn in de bus tegen kostprijs verkrijgbaar. Een luxe touringcar met dubbele beglazing, stereo geluidsinstallatie met als extra’s: toilet, koelkast, koffiezetapparaat, twee passagiersdeuren, airconditioning, veel beenruimte (94 cm) en verstelbare stoelen (45°) met verstelbare voetsteunen.
Op alle bussen wordt met minimaal 2 chauffeurs gereden. Voor reizigers en chauffeurs geldt een rookverbod. Op onze bussen geldt een bagagelimiet van 20 kg inclusief eventuele tent (let op: overgewicht kan bij vertrek geweigerd worden). U mag geen gastankjes in de bus meenemen. Om reistechnische redenen kan het zijn dat u geen gebruik kunt maken van het toilet.
Er geldt een minimum aantal van 20 passagiers per rit. Uiterlijk 15 dagen voor de heen- c.q. terugreis (geldt ook voor terugreizen van retourboekingen) wordt u op de hoogte gebracht van eventueel niet rijden vanwege onvoldoende deelname. De vertrek- en aankomsttijden zijn onder voorbehoud.
Op- en uitstapplaatsen
De op- en uitstapplaatsen zijn meestal bij een camping, hotel, bus- of treinstation; plaatsen die voor een fietsbus doorgaans goed bereikbaar zijn. In uw reisbescheiden staan de op- en uitstapplaatsen precies aangegeven, evenals de vertrek- en aankomsttijd zoals op dat moment geldig. De tijden en op- en uitstapplaatsen zoals gepubliceerd op onze site zijn altijd onder voorbehoud.
U kunt variëren in op- en uitstapplaatsen. Dat wil zeggen dat u op een andere plaats dan de uitstapplaats weer kunt instappen. Dit kan op dezelfde of een andere lijn, of zelfs in een ander land. De prijs is in dit geval de helft van de retourprijs van de twee bestemmingen bij elkaar opgeteld. Zie voor alle mogelijke op- en uitstapplaatsen de rijschema’s.
Een enkele reis boeken
Het tarief voor een enkele reis bedraagt de helft van de retourprijs (inclusief eventuele hoogseizoentoeslag) plus € 40,-. De vertrekdatum van de bus uit Nederland is bepalend voor de hoogseizoentoeslag. U kunt zowel een enkele reis boeken vanuit Nederland naar een bestemming in het buitenland als vanuit het buitenland naar Nederland.
Overige kosten
Bijdrage SGR
De bijdrage Stichting Garantiefonds Reisgelden bedraagt € 5,- per boeking.
Calamiteitenfonds
De bijdrage calamiteitenfonds bedraagt € 2,50 per boeking.
Reserveringskosten
De reserveringskosten bedragen € 25,- per boeking.
Brandstoftoeslag
De brandstofprijzen schommelen de afgelopen jaren sterk. U zult dat allemaal zelf aan de pomp hebben ondervonden. Helaas kan het zijn dat onze vervoerder daardoor gedwongen wordt om in navolging van airlines en ferrymaatschappijen eventueel stijgende prijzen door te berekenen. Dit kan betekenen dat de prijzen in de loop van het seizoen kunnen stijgen.
Eventuele wijzigingen
Bij Cycletours kunt u uw busreis nog wijzigen tot 14 dagen voor vertrek. Het wijzigen van op- of uitstapplaats na reservering is in het algemeen mogelijk tot 4 werkdagen voor vertrek. Het wijzigen van de terugreis vanuit het buitenland is in het algemeen eveneens mogelijk tot 4 werkdagen voor vertrek. Voor elke wijziging wordt € 27,- per boeking in rekening gebracht.
Optie
U kunt tot 4 weken voor vertrek voor 5 dagen een optie nemen op een fietsbus. Na deze 5 dagen vervalt de optie automatisch als u deze niet heeft bevestigd via een mail naar info@cycletours.nl onder vermelding van uw boekingsnummer.
Het is niet toegestaan om meer dan één optie tegelijk op een fietsbus te hebben. In het geval dat u meer dan één optie online boekt, vervallen direct alle opties.
Annulering
Zie annuleringsvoorwaarden.
Reis veilig, comfortabel en milieubewust.
Wat mag u verwachten?
- Als u bij Cycletours in de bus stapt, bent u verzekerd van het volgende:
- ANVR-organisatoren van busreizen werken uitsluitend met touringcarbedrijven die houder zijn van een certificering volgens ISO-9001, aangevuld met de bovenwettelijke eisen in het ANVR-Veiligheidsdocument of die daaraan gelijkstaan. Het ISO-9001 is een internationaal certificaat,
- Elk half jaar wordt het busbedrijf daarop gecertificeerd,
- Uw chauffeur beschikt over de vereiste diploma’s, ruime ervaring en wordt iedere 5 jaar onderworpen aan een Rijvaardigheidsanalyse door CCV-CBR,
- De regels voor rij- en rusttijden worden strikt nageleefd,
- De touringcar voldoet aan de hoogste eisen op het gebied van veiligheid,
- Ook het comfort van de touringcar is van het hoogste niveau volgens de bus-classificatie: Royal Class, Comfort Class of Tourist Class,
- Mocht er onverhoopt iets misgaan: uw busbedrijf is adequaat verzekerd.
Cycletours werkt uitsluitend met touringcarbedrijven met een ISO 14001 mileubeleidsverklaring.
Vermindering van de milieubelasting wordt bereikt door:
- Conform het vervangingsbeleid het inzetten/in gaan zetten van voertuigen met de hoogste Euronormen en daarmee een wezenlijke verlaging van de uitstoot van
fijn stof en CO2; - Het toepassen van roetfilters om lagere vervuilende emissies te realiseren;
- Het uitvoeren van kwalitatief goed en systematisch onderhoud aan de voertuigen en daarmee een lager brandstofverbruik en minder emissies;
- Het wassen van de voertuigen gebeurt in onze wasstraat welke gebruik maakt van hemelwater en na gebruik wordt gezuiverd en hergebruikt.
- Bij schadeherstel aan carrosserie gebruik te maken van watergedragen lakken;
- Actief voertuigbandenbeleid met betrekking tot veiligheid, hergebruik, brandstofbesparing en geluidsreductie;
- Efficiënter plannen van vervoer wat resulteert in vermindering van kilometers, minder vertragingen en daarmee minder uitstoot;
- Het gebruiken van (schonere) brandstoffen met een hogere verbrandingswaarde;
- Het periodiek trainen van chauffeurs in veilig en zuinig rijden;
- Het scholen van medewerkers in duurzaamheidsprincipes;
- Het bedrijfsmatig duurzaam inkopen met accentverschuiving van eco-efficiënt naar eco-effectief
- Het bedrijfsmatig alert zijn op hergebruik materialen;
- Open communicatie met de omgeving en de samenwerking in de keten.